неділю, 1 лютого 2015 р.

“Щедрий вечір! Добрий вечір!..” Фото

Святкування старого Нового року 

Сію пшеницею, сію зерном
Сію з душею і щирим добром.
Сію у хаті, сію для всіх
Щоб не минав Вас радісний сміх.
Щастя, здоров’я бажаю для Вас
Щоб життя в Вас було, наче скриня прикрас!


В багатьох оселях традиційно зустрічають Новий рік за старим стилем. У народі вечір 13 січня називають щедрим або багатим. Це пов’язано зі звичаєм готувати багатий святковий стіл, де, на відміну від святвечора, є й скоромні страви.
Цього вечора діти й дорослі ходять щедрувати. Це давній наш звичай – обходити хати з побажанням щастя, здоров’я і розквіту господарства. Щедрівки, як правило, закінчуються словами: ”Щедрий вечір, добрий вечір, добрим людям на здоров'я “. А рано-вранці в день Нового року хлопчики ходять до рідних, переважно до хрещених батьків, поздоровляти з Новим роком. У рукавицю чи торбину або просто в кишеню набирають різного зерна і, входячи до хати, посипають, промовляючи: “Сію, сію, посіваю, з Новим роком вас вітаю. На щастя, на здоров’я, на Новий рік, щоб було краще, як то рік”, або ж: “Я маленький пастушок, маю короткий кожушок. Я прийшов вас засівати, прошу плату мені дати.” І господарі, радо вітаючи щедрувальників, обдаровують їх ласощами та грошима.
Колись цей день, а особливо вечір і ніч перед ним, були оповиті таємничістю, всілякими ворожіннями, магічними діями, чарами. В основі їх було намагання розгадати своє майбутнє і забезпечити щастя і добробут на наступний рік. Існувало поетичне повір’я, що новорічна ніч для віруючих людей “розкриває небо, і вони можуть просити у святих усе, що їм забагнеться: перетворення води на вино, каміння – на хліб, глини – на мідь”.
У перший день Нового року до всього уважно приглядалися, бо все мало віще значення. Навіть те, як свічка горить у церкві, як гніт на ній стирчить. Якщо ніч проти Нового року тиха і ясна – буде щасливий рік не тільки для людей, а й для худоби. Якщо сонце весело зійде, весь рік буде щасливий, а особливо добрий буде врожай садовини. Падає м’який сніг – на врожай, а коли тепло – літо буде дощовим.
14 січня – це день пам’яті мученика Василія Анкірського та святої Елілії – матері святителя Василія Великого.
Такий цей день – перший день старого Нового року – щедрий і на пам’ятні події, і на славні імена, і на народні звичаї та обряди. Зі старим Новим роком вас!
А всіх Василів – з іменинами! Старий рік уночі – Новий рік у пороги. Хай буде він щедрим і милосердним для всіх вас! 






Немає коментарів:

Дописати коментар